Terugblik kennissessie Lievens en Rijkswaterstaat
Voor je gaat vertrekken, even je route checken!
De inspiratiesessie start met een bureau-introductie door Mirjam de Jong. We zijn te gast bij Lievens in het Barcodegebouw op Park Veldzigt. Naast allerlei andere strategische communicatieklussen, heeft Lievens ook de concessie gewonnen om voor Rijkswaterstaat Zee en Delta de communicatie te mogen doen.
Martijn Kapel van RWS en Antoinette Verkuijl-Rath van Lievens nemen de aanwezige Communicatienetleden mee in omgevingscommunicatie en hindercommunicatie. Voor Rijkswaterstaat is de ‘onderhoudsopgave’ van allerlei infrastructurele werken DE allesbepalende opdracht voor de komende jaren. Allerlei bruggen, tunnels, sluizen die in de zeventiger en tachtiger jaren van de vorige eeuw zijn gebouwd, vergen nu groot onderhoud.
Neem de Vlaketunnel. Iedereen kan wel wat ‘stakeholders’ bedenken die er last van hebben wanneer die verbinding een week dicht is. Omdat je het niet altijd aan de buitenkant kunt zien, noemen ze het ‘binnenste beter’. De technische installaties zijn vervangen en getest. Daar valt voor de gemiddelde automobilist niet zoveel aan te zien, maar voor het veilig gebruik van de tunnel is het vanzelfsprekend heel belangrijk. Denk er nog eens aan wanneer je door de Vlaketunnel rijdt.
De boodschap zette in op het uitstellen van de reis of op thuiswerken. Dagelijks rijden natuurlijk duizenden auto’s door de Vlaketunnel. Dus op tijd de communicatie starten en geen middel of intermediair overslaan. Van explainervideo tot radiocommercial, van persontvangst tot het bezoeken van gemeenteraden. Het succes van de communicatie zou je kunnen bepalen door te meten hoeveel van het reguliere verkeer de Vlaketunnel mijdt ten tijde van de werkzaamheden. Hoewel de eerste dag nog heel wat automobilisten zich voor de klop sloegen omdat ze toch achteraan moesten aansluiten, waren veel tunnelgebruikers van de werkzaamheden op de hoogte. De verkeersreductie was fors meer dan de beoogde 25%. Maar dan nog zijn files op de omleidingsroutes onvermijdelijk. Als het om belastingen zou gaan, zou je zeggen ‘leuker kunnen we het niet maken…’. De kop in de PZC was ‘Niet verrassend, wel vervelend’. En ja, er staat nog meer onderhoud op de rol. Maar je hoeft er niet door verrast te worden.