Workshop Imagineering: Leren van Disney

Het gebeurt niet vaak bij de bijeenkomsten van Comnetz, maar 25 november dus wel: een heus gezamenlijk dansje als aftrap van de bijeenkomst. Gastspreker Goof Lukken illustreerde ermee dat een leuke herinnering best met wat hulp gecreëerd kan worden. Door een herinnering te creëren maak je van een gebeurtenis een belevenis. En dat is waar het bij imagineering om draait.

Goof Lukken, docent aan de NHTV, ondernemer (en pretparkfanaat)nam de aanwezigen mee op reis langs de wereld van Disney, Sealife an andere pretparken, waar belevenissen tot in de perfectie gecreëerd worden. Van organisaties die hun brood verdienen met het creëren van beleving kunnen we volgens Lukken het beste leren hoe het werkt. De ingrediënten voor succes zijn gevarieerd. Naast hard werken om het je klanten naar de zin te maken, is bijvoorbeeld inspelen op alle zintuigen belangrijk, of op zoek gaan naar het kind in ons allemaal. En verhalen vertellen natuurlijk, bijvoorbeeld zoals de Efteling dat doet. Je stapt niet zomaar in een achtbaan, maar al tijdens het opschuiven in de wachtrij word je in een verhaal gezogen. Daarmee wordt die anderhalve minuut in de rollercoaster niet een gebeurtenis op zichzelf maar een zorgvuldig opgebouwde climax. Ook conceptdenken en dit gedurfd uitvoeren kan een groot verschil maken, betoogde Lukken. Hij liet zien dat het slapen in een boerderijhotel met als thema ballonvaart (je bed is een ballonbakje) toch echt meer oproept dan de standaard kamer met huilend zigeunermeisje aan de muur. De befaamde hamburgerketen in Las Vegas heartattackgrill (www.heartattackgrill.com) laat zien dat Amerikanen hier heel ver in gaan.

Aan de hand van een aantal modellen en voorbeelden liet Lukken vervolgens zien dat het ook voor kleine organisaties buiten de belevenis- of hospitalitybranche zinvol is om na te denken over hoe je beleving voor je klant kunt creëren. Daartoe nodigde hij de aanwezigen ook ter plekke uit. Na de borrelpauze brachten de aanwezigen hun voorbeelden in en liet Lukken zien dat het denken vanuit beleving tot verrassende ideeën kan leiden om je klanten te benaderen. En zo bleek de workshop Imagineering een gebeurtenis die we ons nog wel even zullen heugen.