From Pyramids to Pancakes

Waarom nieuwe organisaties tien keer beter, sneller en goedkoper zijn. En hoe jij dat ook wordt! In een tijd waarin ontelbaar veel nieuwe mogelijkheden en kansen zich voordoen, is een nieuw soort business opgestaan: de exponentiële organisatie. Deze bedrijven zijn in staat een groeicurve te laten zien die exponentieel is, dankzij de integrale toepassing van onder andere community’s, big data, slimme algoritmes en nieuwe technologieën. Zij laten de traditionele lineaire bedrijven ver achter zich.

Het succes achter organisaties als Über, Airb&b en Blendle is geen toeval. Het zijn organisaties die bij uitstek inspelen op de wens van de ‘connected consumer’. Geen organisaties met een lange ontstaansgeschiedenis of een gestage groei, maar met een exponentiele groeicurve en een structuur en cultuur die daarbij hoort. Wil je daarvan leren, dan is het zinvol te kijken naar hoe die organisaties het aanpakken en waarin zij verschillen van de traditionele, lineair groeiende bedrijven. Dat was althans de stelling van Marco Derksen, die hij uitgebreid toelichtte op de bijeenkomst van ComNetz op woensdag 30 maart in Arion.

Voor zo’n veertig man liet Derksen aan de hand van inzichtelijke analyses en talloze voorbeelden zien wat het verschil is tussen organisaties 1.0, 2.0 en 3.0. Gesneden koek natuurlijk voor communicatieprofessionals zou je denken, maar zelden zullen zij zo overtuigend het verband hebben zien uitgelegd tussen trends, technologie, organisatiemodellen en communicatie.

In het verhaal liet Derksen zien dat anders denken over organisatie en organisatieontwikkeling noodzakelijk is om te kunnen profiteren van of misschien wel overleven in de turbulente markt. Innovatie gaat steeds sneller en voordat je het weet ben je opeens een V&D in 2016. Voor institutionele organisaties ziet Derksen dan ook lastige tijden opdoemen. Als voorbeeld noemde hij onder andere het bankwezen. “Het idee dat je een tussenpersoon nodige hebt om jouw geld van A naar B over te maken, dat is niet heel erg van deze tijd. Met slimme apps of platformen kan dat veel efficiënter en goedkoper. En dat in een sector waar nu nog duizenden mensen werken.”

Sleutelbegrippen voor nieuwe organisaties zijn, aan de binnenkant, onder andere de toepassing van social technology, de autonomie van eigen medewerkers en de vrijheid om te experimenteren. Dit zijn voorwaarden om goede ideeën tot bloei te laten komen. Aan de buitenkant, om de organisatie te laten groeien, zijn flexibel personeelsbestand, goed gebruik van Big Data en verbinding zoeken met je omgeving cruciaal.

Derksen daagde de zaal uit om na te denken wat dit voor de eigen organisatie betekende. Andersom in de levendige discussie daagde de zaal Derksen uit zijn inzichten te vertalen naar de consequenties van het Zeeuwse MKB. Derksen was daarover duidelijk: “Je weet wat de ontwikkelingen zijn en dat die zich vooral online afspelen. Het biedt je kansen om je product over de hele wereld te verkopen, zeker als je ergens heel goed in bent. Kijk naar Airb&b, het biedt niet alleen kansen voor die paar mensen die daar werken, maar voor vele verhuurders wereldwijd. Of neem nou Etsy, waar ontwerpers en klanten elkaar online ontmoeten. Je hoeft niet per sé een platform te bedenken om ervan te profiteren.”

Download hier de presentatie van Marco Derksen over De exponentiële organisatie (PDF, 75 MB)